Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /hrd2018/lib/classes/class.moduleoperations.inc.php on line 310

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /hrd2018/lib/classes/class.moduleoperations.inc.php on line 317

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /hrd2018/lib/classes/class.moduleoperations.inc.php:310) in /hrd2018/index.php on line 166

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /hrd2018/lib/classes/class.moduleoperations.inc.php:310) in /hrd2018/index.php on line 171
HR Direct – Szkolenia biznesowe, psychologiczne i FRIS® / Standard rekrutacyjny w oczach kandydata i pracodawcy.
 
HR Direct - Standard rekrutacyjny w oczach kandydata i pracodawcy.

Standard rekrutacyjny w oczach kandydata i pracodawcy.

Aż 6 na 10 pracodawców deklaruje, że stosuje standardy rekrutacyjne w kontaktach z kandydatami, mające zwiększyć efektywność procesu naboru oraz wpłynąć pozytywnie na wizerunek firmy jako pracodawcy. Z drugiej jednak strony aż 62% starających się o pracę nie uważa, aby firmy dbały o relacje z nimi – wynika z 4. edycji badania eRecruiter „Candidate Experience”, przeprowadzonego w styczniu 2017. Skąd ta różnica i co może z niej wynikać?

TOP 5 standardów rekrutacyjnych wg. Pracodawców

Pracodawcy wskazali na najważniejsze według nich elementy procesu rekrutacyjnego, które wpływają pozytywnie na ich wizerunek rynkowy oraz zwiększają skuteczność procesu rekrutacji. Są to:

  1. Przyjazna atmosfera (88%).
  2. Ciągły kontakt z kandydatem (83%).
  3. Informacja o zakończeniu procesu (75%).
  4. Informacja o powodach niezakwalifikowania się (74%).
  5. Możliwość poznania przełożonego (72%).

TOP 5 standardów rekrutacyjnych wg. Kandydatów

Kandydaci wskazali zaś na następujące standardy świadczące według nich o profesjonalnym procesie rekrutacji:

  1. Informacja o zakończeniu procesu (86%).
  2. Informacja o powodach niezakwalifikowania się (81%).
  3. Krótki proces rekrutacji (68%).
  4. Ciągły kontakt z kandydatem (61%).
  5. Przyjazna atmosfera (60%).

Czy trzeba coś zmieniać?

Jak widać, porównanie praktyk wpływających pozytywnie na tzw. candidate experience, wskazało na spore rozbieżności w postrzeganiu tego obszaru przez pracodawców i kandydatów. Co prawda, TOP 5 standardów profesjonalnej rekrutacji pokrywa się w kilku miejscach, ale ich hierarchia jest znacząco różna. Dla kandydata profesjonalna rekrutacja to taka, w której przede wszystkim jest informowany o statusie rekrutacji, a w przypadku odrzucenia jego kandydatury, dostaje informację zwrotną o powodzie niezakwalifikowania się. Dla pracodawcy zaś najważniejsze jest ogólne wrażenie wyniesione przez kandydata z procesu rekrutacji, na które decydujący wpływ ma przyjazna atmosfera.

W dobie trudności z pozyskaniem dobrych kandydatów, warto chyba zastanowić się, jak można dostosować swoje standardy rekrutacyjne tak, aby w większym stopniu uwzględniały one w swoich codziennych działaniach praktyki wskazane przez kandydatów.

Co więc warto zmienić?

Kluczowa sprawa to zadbanie o udzielanie kandydatom informacji o statusie ich aplikacji na każdym etapie rekrutacji. Stanowi to oczywiście spore wyzwanie, zwłaszcza przy wieloetapowych naborach lub rekrutacjach masowych. Dobrym rozwiązaniem będzie tu z pewnością odpowiednia aplikacja do zarządzania procesem rekrutacji.  Pozwoli ona na przykład na wysyłanie automatycznych odpowiedzi do wielu odbiorców na każdym etapie naboru, nie pozostawiając żadnego uczestnika rekrutacji bez odpowiedzi. W takim e-mailu można zamieścić informację m.in. o tym, czy dana osoba zakwalifikowała się do kolejnego etapu rekrutacji, jakie są zasady dalszego postępowania w procesie, do kiedy może spodziewać się ostatecznej odpowiedzi o wyborze kandydata itp. Taka wiadomość w skrzynce kandydata z pewnością wpłynie pozytywnie na jego postrzeganie pracodawcy.

Drugim element do zmiany w standardzie rekrutacyjnym jest zadbanie o możliwość otrzymania przez kandydata informacji zwrotnej o powodzie niezakwalifikowania się do pracy na interesującym go stanowisku.  Jest to dla niego często bardzo ważne - pozwala mu lepiej zaplanować swoje dalsze kroki zawodowe czy zmodyfikować swoje działania tak, aby kolejny proces, w którym będzie uczestniczył, zakończył się sukcesem. Warto jest więc podziękować kandydatowi za zainteresowanie pracą w naszej firmie, czas poświęcony na rekrutację czas i zaangażowanie, zadbać o zbudowanie z nim relacji. Tu pomocna będzie także aplikacja, która pozwoli na zautomatyzowanie tego etapu procesu rekrutacji. W mailu otrzymanym od nas, kandydaci powinni otrzymać także kontakt (telefon, mail) do osoby, która będzie mogła udzielić mu spersonalizowanej odpowiedzi o powodzie odrzucenia jego kandydatury – skorzystają z niego te osoby, dla których faktycznie ta informacja będzie cenną wskazówką zawodową, a u pozostałych kandydatów z pewnością wpłynie na pozytywną ocenę profesjonalizmu prowadzonych przez nas rekrutacji i nasz wizerunek jako pracodawcy.

Monika Kołodziejczyk
Trener HR Direct, konsultant HR, doradca zawodowy, asesor 

Blog

  • FRIS bez tajemnic Będąc psychologiem, pracując jako rektuter, asesor czy doradca zawodowy, poznałam większość dostępnych na naszym rynku narzędzi diagnozujących kompetencje i predyspozycje zawodowe. Ale dopiero FRIS przekonał mnie do siebie naprawdę.... Czym zatem...
  • Dobre szkolenie, czyli jakie? Jeśli odpowiadacie w Waszych Firmach za obszar szkoleniowo-rozwojowy, na pewno często zastanawiacie się po czym poznać, że zamawiane przez Was szkolenie będzie dobre, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynacie współpracę z daną firmą szkoleniową czy...
  • Wybieramy firmę szkoleniową - Subiektywny przewodnik po rynku szkoleniowym... Na naszym rynku funkcjonują tysiące firm szkoleniowych. Jak wybrać tę najwłaściwszą? Jakie kryteria wyboru brać pod uwagę? Czego wymagać? Jak efektywnie współpracować? Niniejszy, subiektywny przewodnik po rynku szkoleniowym, ma pomóc wszystkim...