HR Direct - Czy warto sięgać po programy poleceń?

Czy warto sięgać po programy poleceń?

Zdecydowanie tak - według najnowszego międzynarodowego raportu LinkedIn Global Recruiting Trends 2017, polecenia pracownicze stanowią najlepsze źródło jakościowych rekrutacji dla aż 48% pracodawców.
Co jest zatem źródłem sukcesu tzw. programów referralowych? To właściwe połączenie interesów wielu stron: pracodawcy zyskują dostęp do dobrych kandydatów, pracownicy – szansę na bonus wypłacony osobom polecającym po spełnieniu określonych warunków, a kandydaci – potwierdzenie faktycznej jakości miejsca pracy i stanowiska od znajomych.
Kiedyś mówiło się o „załatwianiu pracy po znajomości" – dziś programy poleceń to jedna z uznanych metod rekrutacji, szczególnie popularna w branżach, które intensywnie rekrutują i charakteryzują się niedoborem dobrych kandydatów np. IT, nowoczesne usługi biznesowe czy konsulting.

Czy to się opłaca Pracodawcy?

I znowu tak - pracodawcy stosują programy poleceń, bo przynoszą one dobre efekty. Według JobVite, pracownicy z programów poleceń charakteryzują się większą stałością zatrudnienia, tj. pracują u danego pracodawcy dłużej niż osoby aplikujące przez strony kariery czy portale rekrutacyjne. Badacze odpowiedzialni za raport LinkedIn, twierdzą zaś, że specjaliści pochodzący z programów poleceń osiągają najlepsze wyniki w pracy. Co jeszcze ważne: kandydaci z polecenia są zazwyczaj bardziej dopasowani do ofert, na które aplikują. Wynika to prawdopodobnie z tego, że polecający dbając o swoją reputację, a także chcąc otrzymać należny bonus, sięgają po już sprawdzone osoby i bardziej uważnie przyglądają się proponowanym przez siebie kandydatom.
Wysoko oceniana jest także efektywność takiego sposobu rekrutacji – wg badań Recriuter Nation co trzeci rekruter uważa polecenia za najlepszą formę rekrutacji, tuż po naborze wewnętrznym. Potwierdzają to badania Glassdoor: programy poleceń przynoszą o kilkanaście procent większy udział udanych rekrutacji w stosunku do innych źródeł aplikacji.
I choć większość firm (64%) płaci pracownikom za referrale, a 45% z nich przyznaje, że budżet na ten cel ma jeszcze wzrosnąć, to wciąż programy poleceń dają ogromne oszczędności dla pracodawców. Związane z nimi koszty są bowiem kilkakrotnie niższe niż w wypadku współpracy z headhunterami, agencjami zatrudnienia czy przy kosztownych kampaniach na portalach pracy.

Ile zatem trzeba zapłacić?

Za trafne polecenie kandydata, polecający zazwyczaj otrzymuje bonus finansowy lub nagrody rzeczowe. W większości firm nagrodę otrzymuje się po zakończeniu przez polecanego okresu próbnego, w innych wypłata bonusa rozłożona jest na kilka etapów płatności lub uzależniona od osiąganych przez poleconego wyników. Wysokość nagrody uzależniona jest zazwyczaj od poziomu stanowiska i/lub doświadczenia poleconego kandydata i potrafi sięgnąć nawet 10 tyś zł. Czasem jako nagrody proponowane są gadżety technologiczne, karty upominkowe czy wycieczki zagraniczne.

Czy już masz program poleceń w swojej firmie?

W dobie dużych niedoborów pracowników, firmy wykorzystują bardzo zróżnicowane sposoby dotarcia do kandydatów - sięgają po dedykowane strony www, aplikacje mobline, organizująhappeningi mające na celu promocję programów zatrudnienia, wykorzystują elementy grywalizacji. I coraz częściej sięgają właśnie po programy poleceń.
Jeśli więc masz problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników tradycyjnymi metodami bądź są one niewspółmiernie wysokie w stosunku do osiąganych efektów – sięgnij po potencjał wiedzy, jaki o kandydatach mają pracownicy Twojej firmy i zbuduj dobrze działający program poleceń. Powodzenia!

Monika Kołodziejczyk
Trener HR Direct, konsultant HR, doradca zawodowy, asesor

Blog

  • FRIS bez tajemnic Będąc psychologiem, pracując jako rektuter, asesor czy doradca zawodowy, poznałam większość dostępnych na naszym rynku narzędzi diagnozujących kompetencje i predyspozycje zawodowe. Ale dopiero FRIS przekonał mnie do siebie naprawdę.... Czym zatem...
  • Dobre szkolenie, czyli jakie? Jeśli odpowiadacie w Waszych Firmach za obszar szkoleniowo-rozwojowy, na pewno często zastanawiacie się po czym poznać, że zamawiane przez Was szkolenie będzie dobre, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynacie współpracę z daną firmą szkoleniową czy...
  • Wybieramy firmę szkoleniową - Subiektywny przewodnik po rynku szkoleniowym... Na naszym rynku funkcjonują tysiące firm szkoleniowych. Jak wybrać tę najwłaściwszą? Jakie kryteria wyboru brać pod uwagę? Czego wymagać? Jak efektywnie współpracować? Niniejszy, subiektywny przewodnik po rynku szkoleniowym, ma pomóc wszystkim...