HR Direct - Dobre szkolenie, czyli jakie?

Dobre szkolenie, czyli jakie?

Jeśli odpowiadacie w Waszych Firmach za obszar szkoleniowo-rozwojowy, na pewno często zastanawiacie się po czym poznać, że zamawiane przez Was szkolenie będzie dobre, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynacie współpracę z daną firmą szkoleniową czy trenerem.

Poniżej opisuję kilka kluczowych czynników, na które warto zwrócić uwagę zamawiając szkolenie, ponieważ to one najczęściej decydują, czy będzie ono „dobre".

Cel szkolenia

Po pierwsze zastanówmy się, po co robimy dane szkolenie, jaki efekt chcemy osiągnąć, jaką zmianę uzyskać... czyli sprecyzujmy cel szkolenia. Najlepiej w kategoriach biznesowych, określonych mierzalnym współczynnikiem. Jeśli już to wiemy, szukajmy firm szkoleniowych czy trenerów, którzy – zwłaszcza oferując Wam szkolenie zamknięte, tzw. „szyte na miarę" – zadadzą sobie trud doprecyzowania celu szkolenia i oczekiwanych przez Was efektów. A więc stawiamy „plus" tym, którzy spotykają się z Wami, zadają pytania, proszą o dodatkowe informacje i to zanim stworzą dla Was ofertę. Im lepsze zrozumienie celu szkolenia przez trenera, tym większa szansa, że zostanie on osiągnięty poprzez zaproponowane przez niego działania.

Program szkolenia

Program szkolenia odzwierciedlać musi jego założone cele. A więc uwzględniać powinien tak cele w obszarze dostarczenia Uczestnikom wymaganej wiedzy, jak rozwój umiejętności czy zmianę postaw. A wszystko to ma być rozłożone właściwie w czasie i z użyciem właściwych narzędzi i metod szkoleniowych.
Czyli szansę na zrealizowanie „dobrego szkolenia" rosną, kiedy wybrana przez Was firma będzie w stanie przełożyć cele szkolenia na jego program, a więc na to co będzie działo się na sali szkoleniowej, bez zbędnych ozdobników, co nie znaczy nieciekawie....

Metody szkoleniowe

Dobry trener czerpie garściami z dorobku andragogiki i wie, jak uczyć efektywnie dorosłych. Będzie chętnie sięgał po metody warsztatowe, aktywizujące doświadczenie i pozwalające na uczenie się w praktyce. Nie zapomni o cyklu Kolba, o zaangażowaniu emocji i humoru. Do ćwiczeń wybierze symulacje i sytuacje problemowe mające związek z realnością Uczestników. Nie zapomni o stosowaniu różnorodnych metod szkoleniowych, dopasowanych do różnych stylów poznawczych. Szukajcie więc w programie informacji, jakimi metodami trener chce realizować poszczególne cele szkoleniowe, i jeśli będzie to tylko wykład, zastanówcie się raz jeszcze...

Trener

Skoro mowa o trenerze, szukajcie osoby, która najlepiej ma zarówno doświadczenie dydaktyczne, jak i biznesowe w interesującym Was obszarze. Takie połączenie zapewnia tak dobry warsztat trenerski, jak i praktyczne biznesowe podejście, możliwość podzielenia się doświadczeniem czy dobrymi praktykami, co jest bardzo cenione przez Uczestników. Warto również zadbać o sprawdzenie referencji, zapytać o ukończone szkoły trenerskie czy kursy, a przy większych projektach poprosić o sampling.

Materiały szkoleniowe

Dla powodzenia szkolenia istotny jest także sposób przygotowania materiałów szkoleniowych dla Uczestników. Powinny one umożliwiać aktywne notowanie ważnych czy nowych dla Uczestnika treści poruszanych na bieżąco podczas szkolenia, ale także możliwość przypomnienia sobie i pogłębienia treści teoretycznych już po szkoleniu. Proście więc firmę szkoleniową o zaprezentowanie oferowanych przez nią materiałów.

Transfer wiedzy

O tym, czy szkolenie będzie efektywne czy nie, w dużej mierze decyduje to, co wydarza się już po jego zakończeniu, a więc czy zostanie zapewniony transfer do realiów biznesowych wiedzy i umiejętności rozwijanych na szkoleniu. Na ten proces składają się m.in. zadania poszkoleniowe, sesje follow-up, warsztaty problemowe, utrwalanie nabytej wiedzy i umiejętności, kontraktowanie zadań itp. To, w czym może pomóc Wam dobry trener / firma szkoleniowa to np. przysyłanie Uczestnikom, przez umówiony czas od zakończenia szkolenia, materiałów przypominających, zadań do wykonania, podsumowań, testów sprawdzających itp.
Pytajcie więc, w jaki sposób wybrany trener może wspierać transfer wiedzy do Waszej organizacji i przydzielcie większą liczbę punktów tym, którzy rozumieją wagę tego zagadnienia, bo to w dużej mierze decyduje o tym czy dane szkolenie będzie „dobre".

Oczywiście, wymienione przeze mnie czynniki nie wyczerpują całego zagadnienia efektywności szkoleń, ale zadbanie choćby o te, może znacząco wpłynąć na ich jakość i podnieś zwrot z inwestycji szkoleniowych w Waszych Firmach.

W szkolenia oferowane przez HR Direct, znajdziecie każdy z opisanych w artykule elementów: rozumiejąc ich wagę dla jakości szkoleń, dbamy o ich realizację.

Monika Kołodziejczyk
Trener HR Direct, doradca, coach kariery

Blog

  • FRIS bez tajemnic Będąc psychologiem, pracując jako rektuter, asesor czy doradca zawodowy, poznałam większość dostępnych na naszym rynku narzędzi diagnozujących kompetencje i predyspozycje zawodowe. Ale dopiero FRIS przekonał mnie do siebie naprawdę.... Czym zatem...
  • Dobre szkolenie, czyli jakie? Jeśli odpowiadacie w Waszych Firmach za obszar szkoleniowo-rozwojowy, na pewno często zastanawiacie się po czym poznać, że zamawiane przez Was szkolenie będzie dobre, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynacie współpracę z daną firmą szkoleniową czy...
  • Wybieramy firmę szkoleniową - Subiektywny przewodnik po rynku szkoleniowym... Na naszym rynku funkcjonują tysiące firm szkoleniowych. Jak wybrać tę najwłaściwszą? Jakie kryteria wyboru brać pod uwagę? Czego wymagać? Jak efektywnie współpracować? Niniejszy, subiektywny przewodnik po rynku szkoleniowym, ma pomóc wszystkim...